Zawartość kofeiny w różnych rodzajach kawy

Wszyscy wiemy, że kawa zawiera kofeinę, ale czy wiesz, że jej ilość różni się w zależności od rodzaju kawy, a nawet sposobu jej parzenia?

Ile kofeiny jest w kawie?

Kofeina jest środkiem pobudzającym centralny układ nerwowy. Działa poprzez blokowanie działania adenozyny, neuroprzekaźnika, który powoduje senność. Kofeina zwiększa również zdolność dopaminy i noradrenaliny do wiązania się z receptorami, dlatego może poprawić nastrój i zwiększyć czujność.

Ilość kofeiny w kawie różni się w zależności od rodzaju ziaren, poziomu palenia, sposobu mielenia i metody parzenia. Typowa filiżanka kawy zawiera 95-200 mg kofeiny. Ziarna Arabiki mają zazwyczaj mniej kofeiny niż ziarna Robusty. W zależności od sposobu palenia tych ziaren (jasno palone, a ciemno palone), mielenia (drobno, a grubo) i parzenia, będzie również wpływać na ostateczny poziom pobudzenia napoju.

Ile kawy to za dużo?

To zależy od osoby, ale większość ekspertów twierdzi, że 300 mg dziennie jest bezpieczne dla dorosłych. To jest około trzech filiżanek kawy. Jeśli jesteś w ciąży lub masz pewne schorzenia, należy ograniczyć spożycie do takiej ilości, jaką zaleca lekarz. Przekroczenie 500 mg dziennie może spowodować palpitacje serca i inne poważne skutki uboczne. Jeśli więc po trzeciej filiżance kawy zaczynasz czuć się roztrzęsiony(a), najlepiej będzie, jeśli na jakiś czas odstawisz kawę.

Mity o dawkach kofeiny w kawie: espresso i kawa parzona

Istnieje wiele mitów na temat kofeiny, ale dwa z najbardziej powszechnych dotyczą espresso i kawy parzonej w ekspresie ciśnieniowym. Wiele osób uważa, że espresso ma więcej kofeiny niż kawa pita ze ekspresu, ale nie zawsze tak jest. Ilość kofeiny w filiżance espresso może się różnić w zależności od rodzaju ziaren, stopnia zmielenia i metody parzenia. Jednak tutaj nadchodzi zaskoczenie – jedna porcja espresso średnio zawiera o połowę mniej kofeiny niż filiżanka kawy z ekspresu. Jeśli więc szukasz silniejszej dawki kofeiny, lepiej trzymać się zwykłej, starej kawy parzonej.

Innym mitem dotyczącym tych dwóch rodzajów kawy jest to, że espresso jest bardziej obciążające dla twojego żołądka, ponieważ jest bardziej skoncentrowane. Może to być prawda dla niektórych osób, ale nie każdy reaguje na espresso w ten sam sposób. Tak jak w przypadku wszystkiego innego, ważne jest, aby zwracać uwagę na reakcję swojego ciała i zobaczyć, jak reaguje po wypiciu napoju o odczynie kwasowym, jakim jest kawa.